Ontzorg eerst

De primaire taak van een manager op de werkvloer is het draaien van een stabiele afdeling. Het fundament van een stabiele werkomgeving is het ontzorgen van het team. 20% van de problemen zorgen meestal voor zo’n 80% van de zorgen en daar dient u als manager te beginnen.

Als ik start op een nieuwe afdeling dan begint dat met zeker twee weken van observatie en kennismaking. Veelvuldig meekijken en gesprekken voeren met de mensen die het werk verzetten maakt meestal snel duidelijk of en zoja waar er grote problemen liggen. Van deze uitdagingen maakt ik een actielijst die ik samen met de teamleiders op afdeling op ga pakken. 

Na de twee weken rondkijken begint ij met mijn communicatie, welke doelstellingen heb ik als manager mee gekregen en wat kunnen de medewerkers van mij verwachten. Ook Schets ik een koers voor de komende maanden en nodig mensen uit om als ze vragen hebben mij te benaderen. Natuurlijk deel ik ook wat over mezelf, wie ik ben en wat ik doe buiten het werk. Deze communicatie momenten herhaal ik regelmatig.

Het ontzorgen middle management, de teamleiders, trafficmanagers en coaches is een van mijn hoofd focussen. Voor deze mensen gaat mijn aanwezigheid de grootste impact hebben, ik stuurt deze mensen immers direct aan. Daarom leg ik de nadruk op de rol die mijn middle management gaat vervullen en hoe essentieel ze zijn in mijn visie op de toekomt. Die visie gaat ik immers samen met uw team invullen en dus hebben ze ook inspraak.

Zoals eerder gezegd, het fundament van mijn succes is het team en een team met weinig zorgen brengt u dus meer resultaat. Daarom ontzorg ik altijd voordat ik het team ga managen.