Ontzorg eerst

De allereerste taak van een manager is het ontzorgen van het team. Alleerst betekend dit een veilige werkomgeving waar fouten gemaakt en besproken kunnen worden. Niets is slechter voor een team dan angst om fouten te maken, dit is immers menselijk en nooit te voorkomen. Het is aan de manager om de werkvloer zo te organiseren dat fouten gevonden worden voor dat klant en/of organisatie geraakt wordt. Daarnaast is de manager altijd verantwoordelijk voor fouten binnen de organisatie. Dit betekend dat een medewerker die onverhoopt de fout in gaat weet dat hij of zij veilig is en die fout prima bij je kan melden.

De tweede taak van een manager is faciliteren van tooling en training. Je medewerker dient getraind te zijn in het werk en de tooling te hebben om succesvol te zijn. Hierbij is het van belang dat de medewerker het vertrouwen heeft in eigen kunnen, regelmatig delen wat goed is en wat beter kant heeft de medewerker een goed beeld van of dat zo is. Wees hier altijd eerlijk maar ook vergevend in.

Naast dit alles dient een manager ook de externe input van de organisatie te bewaken, andere managers communiceren met de afdeling door je heen.